Najmoćniji teleskop na svijetu grade i Hrvati

Europa gradi najveći teleskop na svijetu i prema nekim procjenama stajat će više od milijardu dolara. Riječ je o teleskopu koji je pet puta veći i jači od postojećeg. Ono što je bitno - u gradnji tog teleskopskog čuda sudjeluju i hrvatski stručnjaci. U Studiju 4 o toj temi govorio je dr. Dario Hrupec s Odjela za fiziku Sveučilišta u Osijeku.

Teleskop je izgrađen u La Palmi na Kanarskim otocima i poseban je. Nije optički, nego Čerenkovljev teleskop za opažanje visokoenergijskih gama-zračenja. To je prozor u svemir koji je otvoren prije 20 godina. Ovo je prvi u nizu teleskopa. Bit će izgrađena još tri poput ovoga na La Palmi te još petnaest manjih u sklopu postava Čerenkovljevih teleskopa (CTA). To je na sjevernoj hemisferi, a još će ih biti i na južnoj. U projekt je uključeno 1400 znanstvenika i više od 30 zemalja, među kojima je i Hrvatska. Na projektu radi 12 hrvatskih znanstvenika iz sva četiri sveučilišna grada.

"Zahvaljujući Čerenkovljevu teleskopu moći ćemo dobiti kvalitetnije odgovore na pitanja o razvoju svemira i tamne tvari. Cijela grupa u budućem opservatoriju CTA već deset godina radi na teleskopima MAGIC. Svaki novi instrument s novom osjetljivošću i većim mogućostima opažanja potvrdio je očekivanja. Isto tako kod svakog se događalo da se otkrilo nešto potpuno novo i neočekivano. Ovi su instrumenti toliko moćni da je pred nama sigurno niz novih otkrića", kazao je dr. Hrupec.