Što kupcima digitalnih sadržaja donosi europska direktiva o njihovoj boljoj zaštiti?

Svaki dan milijuni Europljana preuzimaju digitalne sadržaje. Zbog toga je Europski parlament prihvatio direktivu koja štiti njihova prava. Naime, samo 10 posto potrošača koji kupe sadržaj s pogreškom dobiju povrat novca ili novi sadržaj. Procjenjuje se da su kupci digitalnih sadržaja dosad oštećeni za desetak milijardi eura.

Za računalom Miro Antonijević provodi radni dio dana, ali i velik dio slobodnog vremena. Odmalena je ljubitelj videoigara, koje nabavlja najčešće na internetu. U 90 posto slučajeva kupnja je uspješna, kaže Miro, no događaju se i pogreške.

Industrija digitalnih sadržaja vrijedna je 100 milijardi dolara. Od toga se polovina odnosi na glazbu, filmove, e-knjige, a druga polovina samo na videoigre. Na tom rastućem tržištu izvrsno se snalazi Alan Sumina sa svojom tvrtkom za razvoj mobilnih računalnih igara. U zakonu, kaže, dosad nije bilo definirano u kojem roku kupac digitalnog sadržaja može tražiti povrat novca.

U 99 posto slučajeva je bio novac vraćen. Mi konkretno imamo uključene u naše projekcije prihoda od 1 do 3 posto nezadovoljnih kupaca koji traže povrat novaca tako da je to normalno, samo što je sada uvedena nova regulativa koja točno definira u kojem vremenu periodu kupac može tražiti povrat, objašnjava Sumina, vlasnik tvrtke Nanobit.

Odbor za zaštitu potrošača u Europskom parlamentu prihvatio je prijedloge zastupnice Biljane Borzan: U slučaju problema koji se ne mogu riješiti u razumnom roku potrošač ima pravo na povrat plaćenog iznosa u roku 14 dana. Isto tako, ukoliko se problem pojavi 2 godine od kupnje potrošač ne mora dokazivati da sadržaj ne valja već trgovac mora dokazati da je sadržaj ispravan. To je logično budući da je potrošač slabija strana budući da digitalna dobra nisu kvarljiva i ne uključuju fizičku dostavu, smatra Borzan.

Direktiva se odnosi na građane koji su platili digitalni sadržaj, a nisu zadovoljni. Samo njih 10-ak posto uspjelo je dobiti povrat novca ili novi sadržaj.

Miro nije uspio vratiti svoj novac za digitalni sadržaj kupljen s greškom, ali ne odustaje od nabave putem interneta. Nova direktiva ujednačit će pravila igre u svih 28 zemalja članica. To odgovara kupcima, a trebalo bi i trgovcima kojima je stalo do budućnosti posla.