Na Dan sjećanja na žrtve holokausta HRT prikazuje film Ostati čovjek

Zagreb, 18. travnja 2017. – U ponedjeljak 24. travnja obilježava se Jom Hašoa – Dan sjećanja na žrtve holokausta. Tom prigodom gledatelji Prvoga programa Hrvatske televizije (HRT – HTV 1) u 20.40 moći će pogledati dokumentarni film redateljice Ljiljane Mandić Ostati čovjek. Film je nastao prema knjizi Jasminke Domaš Ako tebe zaboravim, a otkriva sve strahote koje su doživjeli Židovi u Drugome svjetskom ratu.

U filmu Ostati čovjek govore dr. Boris Braun, koji je rat proživio kao logoraš, i gospođa Solveg Sasson, koja je kao djevojčica odvojena od roditelja. „Ne mogu reći da sam ponosan što sam čovjek jer čovjek ima razum koji je zaslužan za najljepša ljudska postignuća, a s druge strane – odgovoran za posve životinjske stvari”, zaključuje svoju priču o pet logora smrti kroz koje je prošao dr. Boris Braun, devedesetsedmogodišnjak koji se živo sjeća svojih ranih dvadesetih. Kao student agronomije iz bogate obitelji đurđevačkih Židova zajedno s roditeljima odveden je od kuće, a o strahotama holokausta tek danas otvoreno razgovara sa sinovima Marijem i Davidom.

Gospođa Solveg Sasson bila je djevojčica kad je doživjela prve premetačine u obiteljskome stanu na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu. Zajedno s dvjema sestrama rat je preživjela zahvaljujući hrabrosti bakinih prijatelja, obitelji Jemić iz Zdenčine, koji su ih dvije ratne godine skrivali na selu. Za to vrijeme njihov je otac dijelio sudbinu Židova odvedenih u Auschwitz. Tri sestre i danas pokušavaju doznati kad je i gdje stradao njihov otac.

I gospodin Braun i gospođa Sasson danas žive u Zagrebu, a s teškim sjećanjima svatko se nosi na svoj način. Kad pokoju crticu iz vremena Drugoga svjetskog rata Solveg Sasson podijeli sa svojim unucima, odmah doda kako će sve to brzo zaključati u ladicu sjećanja koju rijetko otvara. Boris Braun pak ističe kako su oni samo obični ljudi.

„Kad sam otvorila knjigu Jasminke Domaš, bilo mi je jasno da držim u rukama predložak za scenarij. Prvo mi je pitanje bilo: Tko je još živ? I tako je sve počelo. Zahvalna sam i mislim da smo povlašteni zbog činjenice da su gospođa Sasson i gospodin Braun s nama pred kamerama podijelili najintimnija iskustva, svoje strahove, nade, očekivanja i uopće – ponovno se prisjetili užasa četrdesetih. Filmska se ekipa vraćala sa snimanja pod dubokim dojmom, a to će, vjerujem, osjetiti i naši gledatelji.

Čovjek je, nažalost, sposoban počiniti najteže zločine, ali istodobno, nadam se, ne zaboraviti na njih – da se nikad ne ponove”, ističe urednica filma Daniela Draštata.

Scenaristica filma Hana Gelb ističe kako ostati čovjekom nakon iskustva holokausta nije osobina običnih ljudi. „Proživjeti takve strahote i ostati čovjek vrijedno je divljenja. Upravo zbog ljudi koji su u ranoj fazi svojega života doživjeli ono najgore što čovjek čovjeku može učiniti i poslije toga se ostvarili i privatno i poslovno, plan konačnoga uništenja jednoga naroda nije uspio.”

Redateljica Ljiljana Mandić u posljednjih je godinu dana snimila dva filma koja govore o žrtvama holokausta. U Neprežaljenima bavila se Romima, a u novome filmu Židovima. „Neprocjenjivo je iskustvo bilo upoznati i saslušati ljude koji su se suočili s najtamnijom stranom ljudskoga uma i postojanja u vremenu kad su čovjeka pokušavali natjerati da prestane trajati u jedinstvu duše i tijela. Ti su ljudi uspjeli sačuvati svoje cjelovito biće – oba njegova dijela. Spoznaju da je čovjek ostao čovjekom doživjela sam novom nadom u dobro koje jedni drugima možemo dati”, kaže redateljica filma Ljiljana Mandić.

Film je nedavno imao svoju festivalsku premijeru u zagrebačkome kinu Tuškanac na Festivalu tolerancije. „Imali smo sreću da je naš film dvostruki oskarovac Branko Lustig uvrstio u program festivala”, kaže HRT-ova urednica Daniela Draštata i dodaje kako će na Hrvatskoj televiziji (HRT – HTV) film Ostati čovjek moći pratiti i osobe oštećena sluha s pomoću stranice 888 na teletekstu, a bit će ga moguće pogledati i putem multimedijske usluge HRTi.

Redateljica je Ljiljana Mandić, scenaristice su Jasminka Domaš i Hana Gelb, urednica Daniela Draštata, snimatelj Tomislav Trumbetaš, montažerka Irena Korpes, producentica Ivana Alilović, a glazbu je skladao Samuel Sacher. Film je nastao u okviru HRT-ova Odjela za nacionalne manjine, iseljeništvo i civilno društvo voditeljice Anite Hrstić, odnosno Produkcijskoga odjela za obrazovanje i znanost rukovoditelja Zvonka Božinovića.

Hrvatska radiotelevizija
RJ Komunikacije
Prisavlje 3