Ima li pouzdanih izvora u koncertnoj industriji ?

Posljednjih dana opet se razbuktala tema - gostovanje  Bruce Springsteena u Hrvatskoj u sklopu najnovije turneje, po jednima dolazi a po drugima ne dolazi. O tome Ante Batinović, glazbeni kritičar HRT-a kaže: Kako sam i posjedio koliko dugo se ovim poslom bavim toliko sam puno puta svjedočio ovakvim najavama i desantima istih.

Ništa čudno, ka se radi o jednom od najvećih zvijezda u povijesti, kako sadašnjosti tako i u  budućnosti rocka, Bruceu Springsteenu. Bruce nikad u nas nije gostovao pa se javnost naravno uzbudi čim dođu i poluinformacije… Stoga je Ante u emisiji Dobro jutro, Hrvatska  govorio o pouzdanim izvorima i općenito o koncertnom biznisu.

U ovom poslu, pravoj koncertnoj industriji ne postoji nešto što bi mogli nazvati pouzdani izvor. Postoji lokalni promotor, u nas ili bilo gdje drugdje u svijetu, koji će nakon potrebitih i izvršenih radnji s managementom Brucea ili neke druge zvijezde izvršiti i tek onda službeno objaviti da Bruce nastupa tu i tu tada i tad. Lokalnom promotoru neće pasti na pamet službeno objaviti koncert prije nego su izvršene sve radnje - potpisani ugovori i naravno ako je to potrebito uplaćena prva rata honorara ili slično.

Koliko Ante zna nitko se još u nas tako nije oglasio, a isto tako nema podatka o rasporedu Bruceove aktualne turneje uključujući Hrvatsku na službenim stranicama The Bosaa. Dakle službena objava lokalnog promotora i/ili službena stranica Springsteena su jedini i pouzdani izvori kod ovako ozbiljnog koncertnog biznisa.

Na pitanje što je sa uvijek istim pričama da Sprngsteen zaobilazi Hrvatsku, a često nastupa u susjednoj Italiji i to u Udinama ili Trstu, Ante kaže da i inače kad nas mimoiđe takva velika zvijezda  i nastupe negdje u bližem i daljnjem susjedstvu počnu priče o nekakvoj zavjeri ili sličnome…

Moramo imati na umu da je koncertni biznis jedan jako, jako ozbiljan posao gdje se znaju zavrtjeti velik profiti. Naročito su važne koncertne turneje od kad su općenito pale naklade nosača zvuka. Planiranje turneja nešto je poput složenih ratnih operacija,  u kojima ne sudjeluje naravno vojska, ali postoje čitavi timovi stručnjaka iz različitih područja koji onda procjenjuju kada ići i gdje na turneju. Možda je upravo zbog toga što često Springsteen nastupao u Udinama i Trstu nije došao u nas jer smo blizu.

Ante kao primjer kazuje zgodu Micka Jaggerra i Rolling Stonesa. Prije nego li su došli u Zagreb na hipodrom imao je s Jaggerom intervjuu u Amsterdamu i pitao ga zašto su tada Zagreb uvrstili na turneju? Mick se kao kakav general nad topografskom kartom nagnuo i objasnio mi vrlo jednostavno: u Zagrebu smo bili prvi put 1976. i od tada je prošlo 22 godine. U Zagrebu nam je bilo predivno u svakom pogledu, a 22 godine su dovoljni razmak da dođem ponovo. Osim toga, naglasio je da Zagreb ima izvrstan geografski položaj i da lako dođu i njihovi fanovi iz susjednih zemalja pa čak i iz Italije u kojoj tada nisu bili. Nije mislio samo na nama susjedne zemlje nego puno širi prostor s kojeg su očekivali  posjet.

Uostalom u  niz koncerata velikih zvijezda u zagrebačkoj Areni nije teško na parkingu arene ne zamijetiti registarske tablice automobila nekoliko okolnih i susjednih zemalja.

Sve je to velika poslovna operacija pa o nekom miniranju Zagreba na koncertnim turnejama velikana teško da bi se moglo govoriti. Zagreb je zasigurno svjetska glazbena metropola i ima potrebitu infrastrukturu, organizacijsku i medijsku i na to se uvijek najozbiljnije računa, pa ne treba njegovo zaobilaženje shvaćati drugačije nego kao dobru, više ili manje, poslovnu odluku organizatora i glazbenika, razlozi su strogo poslovni.

Primjerice Madonna je otkazala zagrebački koncert jer se prodalo premalo ulaznica u pretprodaji pa se procijenilo da je bolje otkazati nego imati poluprazan koncertni prostor.

Organizacijskim stvarima koncertne turneje bave se i sami umjetnici i njihov management. Upliv umjetnika je veći i manji. Ne znam za Springsteena i mnoge druge, ali znam sigurno da se Mick Jagger naročito bavi poslovnom stranom turneje. On se bavi i izborom novinara kojima će dati intervju, pa kako ne bi i turnejom, on je itekako je involviran u poslovnu stranu a ne samo umjetničku.