Efikasno učenje s pomoću asocijacija

Uoči današnjeg predavanja u Zagrebu u studio Dobrog jutra došao je dr. Ranko Rajović, neurofiziolog i autor sve prihvaćenijeg sustava učenja - NTC sustava učenja. Tema predavanja je igre koje oštećuju razvoj djeteta, a da toga nismo ni svjesni', a mjesta više nema.

NTC je kratica za Nikola Tesla centar, a bit je primjena novih medicinskih otkrića u pedagogiji. Porazne su povratne informacije od 500 učitelja iz srednje Europe, da su generacije učenika iz godine u godinu sve lošije.  Razlog je neadekvatan predškolski razvoj, rodtielji učine mnogo pogrešaka pa djeca dolaze u školu gdje opet uče napamet, a mozak tako ne radi. 
 
NTC stavlja naglasaka na efikasno učenje, kroz asocijacije, uz naglasak na razmišljati, umjesto učiti mehanički. Učenje koje zovemo reproduktivno, a radi se o ponavljanju ili učenju napamet s jedne strane i s druge strane funkcionalno koje je učinkovitije, jer se uči pomoću asocijacija. Paralelne asocijacije su pravo funkcionalno znanje.

Učimo svi, od djece u vrtiću do studenata, pa i dalje - cijeli život učimo. Možemo li  olakšati učenje? Čini se da  latinska poslovica - ponavljanje je majka učenja - više ne vrijedi. Kako pomoći djeci i učenicima da uče na efikasniji način? Kako učitelji mogu pomoći, kad su i oni učili na taj neefikasan način? Poanta je da dijete, učenik, menadžer misli, a ne nauči deset lekcija napamet.

Od 10 najtraženijih zanimanja danas, sedam nisu postojala unazad deset godina – dakle mi danas odgajamo djecu za neka buduća zanimanja. A trebaju misliti asocijativno, na drugačiji način. Važno je povezivanje pojmova.

Pogledajte primjer asocijativnog razmišljanja u našem prilogu – Maradona vozi crveni autobus na kat, jede pizzu na vrhu Eiffelovog tornja u društvu Pipi duge čarape koja je olivala preko oceana i otišli su na karneval u Rio i plesali s orangutanom. Govore li vam ovi pojmovi o kojih se sedam zemalja radi?