Koliko imaš, toliko i trošiš?

Građani Hrvatske financijski su uglavnom pismeni: znaju što je inflacija, kako novac gubi vrijednost. Ali kada je riječ o izračunu kamata, procjeni rizika ili planiranju potrošnje - tu smo slabi.

O novcu se uči od malih nogu. Zato se sve više razmišlja kako što ranije početi s financijskih opismenjavanjem.

Koliko imaš, toliko i trošiš, zlatno je pravilo kojeg bi se trebali držati. Mladi uglavnom troše na prehranu, odjeću i izlaske. A s rješavanjem stambenog pitanja za mnoge počinju prave financijske muke. Kako uskladiti male plaće i potrebe, a uz to si ispuniti i kakvu želju, pravi je izazov. Da bismo znali planirati, moramo biti financijski pismeni.

Da smo na vrijeme spoznali rizike u svijetu financija, isto tako i rizike samog sebe, da se prepustimo emocijama, željama, potrebama, umjesto da razmišljamo o realnim financijskim mogućnostima, sigurno se građani Hrvatske ne bi upuštali u financijske akrobacije, tvrdi prof. dr. sc. Marijana Ivanov s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Prve lekcije uče se u obitelji.

Oni moraju nešto i zaslužiti, da ne dobivaju džeparac samo tako - mama, tata, baka, djed daju, nego da oni moraju nešto za taj džeparac i odraditi, smatra mr. sc. Zrinka Gregov, voditeljica studija poduzetnički menadžment na VERN-u.

A onda i u školi. Pokazalo se da se uči premalo, jer mladi su financijski nepismeniji od starijih. Zato se razmišlja kako gradivo proširiti i znanjem o novcu.

Važno je da to nastavnici povezuju, Znači mi moramo što više povezivati ono što imamo sad u školama, a ne dodatno opterećivati ni nastavnika ni učenika, kaže Nevenka Lončarić-Jelačić iz Agencije za odgoj i obrazovanje.

Učiti možemo i na internetu. Lekcije za mlade i stare bit će dostupne na portalu Štedopis, iza kojeg stoji skupina profesora, znanstvenika, novinara, poduzetnika.

Štedopis je neprofitna udruga koja želi raditi programe financijske edukacije, napraviti testove, nagrađivati one koji ispune te testove, znači udruga kao i svaka druga, koja se u ovom konkretnom slučaju bavi programima financijske edukacije, objasnila je dr. sc. Maja Vehovec.

A pravi izazov, slaže se i Leo, bit će to znanje primijeniti. Ne odolimo li slatkim napastima, na kraju bismo, uza svo znanje, opet mogli biti u minusu.