Kontrolorka leta u zagrebačkoj zračnoj luci

Svaki je posao na svoj način odgovoran i zahtjevan, ali i najmanja dekoncentriranost i pogreška u radu kontrolora leta može imati nepopravljive posljedice. Upoznajte Manuelu Rakoci Budor, kontrolorku leta u zagrebačkoj zračnoj luci.

Manuelu Rakoci Budor radi posao koji podrazumijeva svakodnevno donošenje životno važnih odluka. Pogreška u ovome poslu može imati nepopravljive posljedice. Zato je vrlo važno ne podleći emocijama i u dramatičnim situacijama zadržati sabranost. Manuela će reći kako se njezin posao čini mnogo stresniji nama koji ga promatramo sa strane. Ističe da kontrolori nisu sami u ovome, to je timski rad s ostalim službama na aerodromu. Popratne službe koje mi moramo obavijestiti o svemu što se događa, pogotovo u kriznim situacijama. To su vatrogasci, policija i svi ostali koji su kompetentni pružiti pomoć.

Ovisno o dobu godine, mijenja se količina posla. Dvoje radnika u osmosatnoj smjeni dijele posao. U špici sezone imamo i do 2500 zrakoplova u jednom danu, govori Marina Halužan iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe.

Oni koji se odluče baviti ovim poslom prolaze zahtjevnu i višegodišnju obuku. Školovanje, odnosno osposobljavanje za kontrolora letenja odvija se u tri faze. Prvo je teorijsko u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti, zatim se ide na prestižnu Akademiju za kontrolore u Švedsku, u Malmö na školovanje za stjecanje ovlaštenja. Tamo se radi na simulatoru uz instruktore. I zadnje osposobljavanje se provodi u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe i to je osposobljavanje za lokaciju, objašnjava Marina Halužan. 

Na povremene natječaje mogu se javiti osobe stare između 19 i 24 godine. Osim godina i poznavanja engleskog jezika kojim kontrolori komuniciraju s posadama, postoji još niz kvaliteta koje bi dobar kontrolor trebao posjedovati, kao što su sposobnost percepcije, brzog odlučivanja i koncentracije. Zanimanje za taj posao u Hrvatskoj je veliko. Upravo je u tijeku postupak selekcije kandidata. U Hrvatskoj kontroli zračne  plovidbe imamo 260 kontrolora, oni su podijeljeni u tri vrste kontrolora. Oblasni kontrolor koji kontroliraju prelete iznad Hrvatske, toranjski ili aerodromski koji rade u tornjevima u zračnim lukama i imamo prilazne kontrolore koji kontroliraju zrakoplove koji se spuštaju u zračnu luku, pojasnila je Marina Halužan.

Onima koji će postati Manueline kolege želimo što više udobnih slijetanja na pistu. Njezina će im iskustva u ostvarenju tog cilja sigurno pomoći.