Kako putovati svijetom s 50 kn dnevno

Tomislav Perko prije tri dana vratio iz Novog Zelanda, gdje je boravio zadnjih sedam mjeseci. Večeras će o svojim putovanjima govoriti u zagrebačkom kinu Europa.

Putno-putopisna avantura Tomislava Perka počela je s financijskom krizom 2008. godine, kad sam izgubio posao i sav novac koji sam imao. Igrom slučaja upoznaje putnike iz svih krajeva svijeta te se  odlučuje i sam okušati u putovanjima. Prvo sam počeo putovati po Hrvatskoj, Europi, da bi na kraju otišao na put oko svijeta koji je trajao gotovo tri godine.

Smisao života sam tražio na nekim od mojih putovanja – posjetio sam preko 40 zemalja, odstopirao preko 50.000 kilometara, i sve to s budžetom od 50-ak kuna dnevno. Još uvijek nisam pronašao smisao, ali uživam u potrazi.

Tomislav je poznat kao putnik kojem dnevni proračun na putu ne prelazi 50 kuna. U emisiji Dobro jutro, Hrvatska otkrio je kako. Zapravo, vrlo je jednostavno - podijelio sam troškove putovanja u 3 kategorije: prijevoz, smještaj i hranu, i pronašao načine da troškove svedem na minimum.

Za prijevoz sam koristio autostop, iako je tu bilo i drugih prijevoznih sredstava
koje sam stopirao, od konjskih zaprega u Turskoj, ribarskog čamca na Tajlandu, jedrilice preko Indijskog oceana, neko čudno prijevozno sredstvo na tračnicama Perua, i slično.

Smještaj
sam većinom koristio couchsurfing, kampirao sam, a nerijetko i volontirao u zamjenu za smještaji hranu.

A što se hrane i piće tiče, najčešće sam kupovao stvari u supermarketima i kuhao, ali znao sam se odlučivati na malo ekstremnije metode poput skupljanja ostataka hrane po restoranima i pekarama, ili nakon zatvaranja supermarketa pokupiti hranu koju neće prodati dan kasnije.

Također, na svojim putovanjima sam znao i zarađivati, bilo to sviranjem gitare na ulici, ili pronalaženjem pravog posla kad sam došao u neke bogatije države

Posljednjih sedam mjeseci proveo je na Novom Zelandu. Nakon puta oko svijeta vratio sam se kući u Zagreb, napisao sam svoju prvu knjigu, imao turneju Hrvatskom, i kako se približavala zima tako su mi počele na pamet dolaziti ideje o idućem putovanju. Igrom slučaja otvorila se opcija za hrvatske građane da dobiju working holiday vizu za Novi Zeland, a kako tamo nisam nikad bio i kako sam bio malo umoran od putovanja, htio sam probati nešto drugačije, možda započeti neku novu priču tamo, naći posao, ostati živjeti. Na kraju krajeva, čuo sam toliko predivnih priča o Novom Zelandu.

Boravak na Novom Zelandu je bio dosta drugačiji od mojih dosadašnjih putovanja jer primarni cilj nije bio putovati nego pokušati doći tamo i uklopiti se u svakodnevnicu. Ali ipak nismo mogli pobjeći od putovanja po zemlji, a troškove smo također uspjeli svesti na minimum, pa nam je dnevni budžet za nas dvoje (Tomislav i njegova djevojka, op.a.) bio nekih 200-250 kuna dnevno. Primjerice, na Novom Zelandu nismo stopirali, ali smo zato otkrili novi način besplatnog prijevoza - relokacija auta. Naime, rent a car kompanije nekad imaju višak ili manjak automobila u podružnicama diljem zemlje, i postoji jedna internet stranica gdje oglašavaju kad im je potreban netko da preveze te automobile ili kampere, ljudi se prijavljuju i obje strane su na dobitku. Najčešće dobijete i besplatan rezervoar goriva, a ako idete sa Sjevernog na Južni otok, čak vam plate i trajekt. Na taj način nismo plaćali prijevoz kad smo se seljakali iz gradova u gradove, a što se samih gradova tiče, kupili smo bicikle pa nismo trebali koristiti javni prijevoz. A što se smještaja tiče, u sedam mjeseci smo samo jednu noć platili za smještaj, čitavo vrijeme smo koristili 'house sitting' i  'HomeExchange' te na taj način besplatno boravili u par mjesta na Novom Zelandu.

Koje su naočitije razlike Novog Zelanda i Hrvatske?

Najveća je razlika to što ima ljudi iz čitavog svijeta, bezbroj rasa, nacionalnosti, religija, jezika. Isto tako, tamo gotovo nitko ne priča o politici, niti ovim ranije navedenim stvarima, dok se u Hrvatskoj, nažalost, priča isključivo o tome. Vozi se suprotnom stranom ceste, ljudi šeću bosi po supermarketu, kava se pije nakon radnog vremena, svatko plaća svoj račun bilo na piću ili večeri. Ljudi su nekako zadovoljniji sa životom nego kod nas. I zbog toga se upravo u Hrvatskoj priča kako svi žele otići, a na Novi Zeland svi žele doći.

Večeras u 19 sati u Kinu Europa možete čuti Tomislavovo predavanje o Novom Zelandu, a ako dođe više ljudi nego što dvorana može primiti, predavanje će biti ponovljeno dan kasnije.