Liječnici: 9 načina kako se nositi s vrućinom

2003. Europu je pogodio strašan toplinski val koji je odnio 70 000 života. Najviše su bile pogođene dvije alpske zemlje Francuska i Švicarska, što je poprilično iznenadilo sve. Postalo je jasno da je klima nepredvidiva i da se treba izvješća pratiti i na vrijeme reagirati.

Upravo zbog toga Europa je odlučila pozornije pratiti upozorenja i  pripremati građane za dane velikih promjena temperature. Tako se i naše Ministarstvo zdravlja priključilo ovom projektu i čim se uoči veća klimatska opasnost za zdravlje naših građana kreću s pravovremenim upozorenjima.

Stoga je u Dobrom jutru gostovala dr. Andrea Barišin, znanstvena ekologinja iz Hrvatskog zavod za javno zdravstvo te dala preporuke kako se ponašati ovih vrelih dana. Dr. Barašin kaže da bi ovaj toplotni val čak mogao biti kao onaj iz 2003. no kako su mjerodavne službe, poučene iskustvom, na vrijeme poduzele sve za očuvanje zdravlja stanovnika, ne vjeruje da će njegove posljedice biti iste kao i te kobne 2003.

Iako se mnogima čini da se u medijskom prostoru pretjeruje s upozorenjima, dr. Barašin smatra da je to dobro, jer je tako potrebna poruka stigla do onih kojim treba te se i širi svijet o tome kako se ponašati u vrijeme velikih vrućina.

Referentni centar Ministarstva zdravlja  Hrvatske za zaštitu zdravlja starijih osoba, Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr.A.Štampar“ i Povjerenstvo za provedbu akcijskog plana za ublažavanje posljedica toplinskog vala MZ te HDZGIG HLZ-a, izradili su Preporučene mjere zaštite zdravlja za starije osobe pri izlaganju visokim temperaturama zraka, osobito za starije osobe oboljele od kardiovaskularnih i drugih kroničnih bolesti:



Preporuke dr. Barašin

U svakom slučaju treba izbjegavati boravak na suncu od 11 do 17 sati, treba piti dosta tekućine, okolinu u kojoj boravimo treba 'na vrijeme' ohladiti bilo jutarnjom ili večernjom svježinom. Rolete na prozorima trebaju biti spuštene, pa čak možete na prozore staviti i plahte kako bi se dodatno spriječilo zagrijevanja prostorije. Klima uređaj treba biti namješten da hladi prostoriju do najviše -7° C u odnosu na vanjsku temperaturu.

Radnici koji nikako ne mogu izbjeći boravak na suncu, osobito od 11 do 17 sati, trebaju svakih 45 minuta napraviti stanku, skloniti se u hlad te popiti nešto tekućine ili pojesti neku laganu hranu punu tekućine (komad voća, mliječni napitak ili sl). Nošnje pokrivala za glavu je obavezno, jer se i tako sprečava pregrijavanja tijela, koje se prirodno hladi znojenjem. Dok se znojimo, dobro je, kaže dr. Barašin. Tijelo nikada ne treba brzo rashlađivati, primjerice ulaskom u hladnu vodu, da ne bi došlo do inzulta.

Ako koža postane suha, crvena, osjećate tešku glavobolju, omaglicu i povraćate ODMAH trebate potražiti liječničku pomoć.