Balansiranjem hormona do vitke linije

Uskoro će godišnji odmori, skidanje u kupaće kostime, bazeni, more, pa i rijeke - sve su popularnija mjesta za odlazak. Poželjno je izgledati vitko, mlado, utegnuto ali prvenstveno odmorno. Upravo zato skloni smo nametati sami sebi redukcijske dijete. Najčešće su to one koje se svode na ograničavanje kalorija i gladovanje. No naše tijelo ima drugu logiku.

Balansiranjem samo dva hormona imat ćemo snagu i volju, izgledati lijepo i vitko. Zato ako želimo učiniti nešto za sebe - zaboravimo na redukcijske dijete.

Ispod unosa kalorija koji je manji od bazalnog metabolizma (25 kcal po 1 kg tjelesne težine), štitnjača prestane raditi. A jednom kada izmučimo štitnjaču ona zauvijek ostane ranjena i možda trajno uništena. Redukcijska dijeta podiže hormon stresa - kortizol, koji je hormon gladi i stvara poremećaj inzulina te naglo skinute kilograme opet uskladišti na istim mjestima.

Samo dva hormona trebamo uravnotežiti - inzulin i kortizol. Cilj je - imati što manji inzulin u krvi - jer ako je trajno visok dolazi do rezistencije na inzulin ili u narodu poznat „starački dijabetes". No to nije samo bolest starijih nego i mladih ljudi. Karakterizira ga - debljina, kronični umor, želja za slatkim, nečista koža, nepravilni ciklusi, dlakavost i sl. Inzulin mora biti većinom normalan - jer ako je visok sve što pojedemo pretvara se u mast. Dolazi do krivog metabolizma, zamašćujemo organizam i ulazimo u niz zdravstvenih problema.

Ne jedite hranu koja ga jako povećava - to su. Slatkiši, pahuljice i žitarice te slatko voće. Nasuprot tomu - povrće, meso, riba, jaja, mahunarke, sjemenke i hladno prešana ulja - izvor su nutrijenata, vlakana i energije. Imaju sve to i k tome ne dižu inzulin. Može ih se jesti koliko se želi i neće debljati.

S ovakvom su prehranom naši hormoni stabilni a mi dugo siti i mirni. I pritom možemo gubiti kile do idealne težine. Hormonski balansirano tijelo drži idealnu tjelesnu težinu a da o tome ne moramo ništa znati. Jedu se minimalno dva obroka - ali se preporuča i više bar u početku, zbog stresa (jer smo promijenili prehranu). Na tanjuru složite mnogo povrća, nešto bjelančevina i obilno zalijte zdravim uljima. Tako će izgledati i doručak, i ručak i večera i jest ćete dok se ne zasitite. Primjerice - pola tanjura kuhanog ili pečenog povrća, 2 jaja, malo salate i sve to prelijte finim uljem, stavite omiljene začine i sjemenke. Ovakav obrok držat će vas sitima bar 4 sata. Umjesto jaja - jedite mahunarke, meso ili ribu - i eto kompaktnog obroka. Zaboravite - voće, kruh, tjesteninu, žitarice, krekere … - oni dižu inzulin.

Svi zdravi (i vitki) jedu tako. Kada zauzdate inzulin i prestane osjećaj gladi - moći ćete uvesti male količine voća i žitarica. Ali s tim treba biti oprezan.

Ako uz inzulin, hormon stresa kortizol ne bude balansiran, propast će nam šansa za vitkost. Kortizol nam pomaže da ostanemo usredotočeni na prave ciljeve, izdržimo misiju i kontroliramo život. On se balansira - ranim ustajanjem, odlaskom na počinak u 22 sata, aktivnošću najviše tijekom prijepodneva i ranog poslijepodneva, a predvečer se odmaramo - bavimo hobijima, šećemo i radimo laganu tjelovježbu.

RECEPT ZA BALANS INZULINA I KORTIZOLA: (za 4 osobe)
U 1 PEKAČ (ili protvan ili tepsiju) stavimo:
- 2 kg raznog povrća - primjerice: mrkve, tikvica i što već sezonski imamo
- 1 kg mesa ili ribe - potrebni su nam proteini
- 1 dl maslinovog ulja
- začine po želji - primjerice majčine dušice, ružmarina, bosiljka, vlasca
Sve zajedno stavite u pećnicu na 200 stupnjeva  i ostavite nekih sat vremena i  jelo je gotovo. 

Anesteziologinja Sanja Toljan, stručnjakinja za hormone i njihov balans u našem tijelu, u emisiji Dobro jutro, Hrvatska otkrila je što se događa s hormonima kada se debljamo ili mršavimo odnosno koji hormoni debljaju, a koji mršave i kako ih uravnotežiti: