Bezglutenska prehrana - potreba ili pomodarstvo?

Je li bezglutenska prehrana, izbjegavanje namirnica koje sadrže gluten, samo jedan od trenutačno popularnih načina prehrane i kome se preporuča pogledajte u reportaži u kojoj govore stručnjaci, osobe intolerantne na gluten i osobe oboljele od celijakije.





Razni su simptomi nepodnošenja glutena. Okvirno ih možemo podijeliti u tri skupine. U prvoj laganoj grupi su osobe koje osjećaju da im gluten smeta kao što je nadutost, povremeno glavobolje. Druga grupa su ljudi sa raznoraznim alergijama ili tegobama koje uzmu malo veći mah na koži, a treća gupa su osobe sa celijakijom koje trajno i doživotno ne smiju koristiti gluten, objašnjava Ružica Lah, predsjednica Hrvatskog društva celijakičara. Za razliku od celijakije, intolerancije na gluten samo su privremene. Prema podacima svjetskih istraživanja celijakiju ima tek oko 2% stanovništva.

Pšenica, pir i kamut kao vrste pšenice, glavne su žitarice koje sadrže gluten, mogu se zamijeniti rižom, prosom, kukuruzu, amarantom, kvinojom, jer su to sve žitarice koje ne sadrže gluten. Bez glutena su i sjemenke suncokreta i lana, voće, povrće, piletina, razni začini poput đumbira, cimeta, kurkume. Nema ga ni u  prirodnom zrnu kave, a dopušteni su i domaći čvarci.

Gluten je ljepljiva bjelančevinasta tvar koja se stavlja u industrijske proizvode. Dakle, 'ne' treba reći: hrenovkama, sendvičima, čokoladama, pudinzima, sladoledima, pekarskim proizvodima. Jer za zdravlje nam gluten uopće nije potreban. Osobe koje ne podnose gluten mogu uživati u osvim slasnim zalogajima, ali uz malo više truda.

Šarenilom proizvoda, sintetskim okusima i aditivima stvaramo iluziju raznolikosti u prehrani, ali zapravo jedemo vrlo jednolično. S Natašom Ozmec, kuharicom prirodne prehrane i urednicom knjige Jadranke Boban Pejić Prirodno bez glutena upoznali smo žitarice koje ne sadrže gluten i kako ih pripremati, a da to nije teško pokazala je pripremom salate sa smeđom rižom, kukuruzom, rikolom i mladim lukom.