Gozba na veganski način

Vegani se često moraju opravdavati zbog svog izbora hrane, a polemike se mogu povećati pri okupljanju oko blagdanskog stola. Nedavno je objavljena knjiga 'Mama, tata, ja sam vegan' kao vodič za bolje i lakše razumijevanje vegana i njihovih prehrambenih i životnih navika.

Kako se vegani nose s blagdanskim okupljanjima i kako može izgledati njihova svečana večera ekipa Dobrog jutra pokušala je doznati u kuhinji Centra za kulturu prehrane, gdje svakog mjeseca organiziraju radionice veganske kuhinje.

Vegani ne jedu meso ni mliječne proizvode, ne nose kožnu ni krznenu odjeću. Sve što je životinjskog podrijetla, nije za njih. Razlozi za veganstvo su različiti.
Jelena Tomić je veganka više od 4 godine, slijedila je svoju sestru i brata u tome, jedan od razloga je zato što sprječavam okrutnost nad drugim živim bićima koji su jednako vrijedni. Vrijednost drugih živih bića važna je i Anamariji Levak, koja je najprije nekoliko godina bila vegetarijanka, a sad je već dugo veganka. Mislim da sam postala vegetarijanka zbog pokušaja da živim u skladu s bivanjem s nekim životinjama, a poslije su došli i drugi razlozi, recimo puno veći razlog od suosjećanja vezan je uz klimatsku nepravdu.

Odobravanje bliže okoline imaju, ali katkad zapne s onima izvan tog kruga. Svečanosti i blagdani prava su prilika za prigovore i provokacije. Moram priznati da sve manje nailazim na nerazumijevanje zato što sam okružena ljudima koji barem pokušavaju razumjeti, a ja krećem iz pozicije da razumijem njih i radim na tome da me razumiju, ističe Anamarija.

A mi ćemo poraditi na tome da se vidi kako i veganska hrana može biti ukusna te da su i njihovi blagdanski stolovi prepuni slasnih zalogaja. Anamarija i Josipa će uz pomoć kuharice Vanje Varga pripremiti jedan veganski svečani meni u tri slijeda.

Vanja Varga složila je meni svečanih jela bez životinjskog porijekla. Kakvi su to blagdani bez pečenke. I vegani svoju imaju, onu od seitana koji je po sastavu pešenični gluten.

Seitan se izreže na manje komade i stavi u marinadu – u 1 do 2 dl vode prokuhajte narezani češnjak, dodajte soja sos, ulje, senf, sol i papr, ukuhajte da se sve sjedini. U finoj mirisnoj marinadi seitan je odstajao tijekom noći i sad je spreman za pripremu. Posudu za pečenje treba namazati uljem, poredati komade seitana, sve zaliti marinadom i staviti da se peče na 200° C jedan sat.

Slijedeći recept koji je Vanja pripremila je quiche od tofua. Za početak treba napraviti koru od izribanog krumpira. Naribajte 3 veća krumpira, dobro ih ocijedite, dodajte 2 žlice otopljenog margarina, promiješate te utisnuti u kalup za quiche. Pecite 30 minuta.

Dok se kora od krumpira peče napravite punjene od različitog povrća: poriluk, rajčice, brokule. Dio povrća propirjajte na maslinovom ulju i onda ga izmiksatje u blenderu s namazom od tofua. Sve sjedinite u jednu smjesu kojom napunite prethodno napravljenu koru te zapecite, 30-40 minuta u dobro zagrijanoj pećnici.

Posljednje su na ovome meniju bezmesne okruglice od tempeha.  

Prvo ispirjajte luk i češnjak na maslinovom ulju, dodjte tempeh koji ste prethodno izblendali u blenderu, sve zajedno dobro izmiješajte te dodajte vege parmezan (indijski oraščići s dodatkom soli daju sličnu strukturu i okus i masnoću). Umjesto jaja mogu se dodati sjemenke lana pomiješane s vodom. Prema potrebi dodajte začine i krušne mrvice u smjesu koja je nakon toga spremna za oblikovanje kuglica. Uvaljati ih u krušne mrvice i ispecite na ulju.

Jela su gotova, servirana uz kus kus i salate izgledaju primamljivo, a vjerujte i vrlo ukusno. Pridružite se gozbi na veganski način.

Ocijeni članak